Ostbrickan deluxe

 
 
Hela dagen igår har jag ostat och ystat till kvällens ostbricka som ska avnjutas med min kusin framför Eurovision songcontest. Allt är sockerfritt och glutenfritt...och veganskt såklart!
 
Självklart delar jag med mig av alla recept! 

 
1. Fetaost
Receptet på den godingen hittar ni här
 
2. Goatcheese med grön och röd pesto
Du behöver: 
Osten
Ca 1 dl cashewnötter, blötlagda minst 3h
Juicen av 1/2 citron
1/2 dl vatten 
1 msk kokosolja
1 msk champagne vinäger eller äppelcider vinäger
Salt efter smak

Grön pesto 
Ca 2 dl färsk basilika
2 vitlöksklyftor 
1 dl pinjenötter
Olivolja
Salt

Röd pesto
Receptet hittar du här
 
Blanda alla ost ingredienser i en mixer. Lägg plastfolie i den skål du vill ha osten i. Lägg hälften av smeten i skålen. Mixa ingredienserna till de båda pesto sorbeterna. Lägg ett lager grön pesto över osten, sen ett lager röd. Avsluta med resten av ost massan. Ställ i kylen ca 4 timmar innan servering. 
 
3. Färdig köpt ost, Prosociano från violife. 
 
4. Cream cheese med dill
Receptet hittar du här.
 
5. Brie
Du behöver: 
2,5 dl cashewnötter, blötlagda i minst 3h
2,25 dl vatten
1 dl soyayoghurt
1 dl kokosolja
1 tsk bjäst
1 tsk salt
2 msk maizena
1 tsk agar agar flingor 
 
Blanda cashews, vatten olja, bjäst och salt i en mixer o mixa till en slät massa. Lägg det i en större skål och täck med en kökshandduk i rumstemperatur ca 24h. 
Häll blandningen i en kastrull och vispa i maizena och agar agar. Koka under omrörning tills massan tjocknar och släpper från kanterna, ca 5 min.
Täck en passande form med en kökshandduk lr osttyg. Häll i massan och låt svalna i kylen ca 4h. 
Ta ut osten ur tyget och gnugga lite blött salt över hela. Lägg den på ett galler och låt den ligga kallt i ca 12h tills utsidan torkar lite. Lägg in i vaxpapper för en extra briekänsla 👍🏼
 
6. Röd pesto
Receptet har jag lagt ut tidigare, det finns här.
 
7. Fröknäcke 
Receptet kommer från ICA och det hittar du här
Jag har gjort saltade och med smak av kummin/chili samt rosmarin/peppar.
 
8. Cheddar cheeseball
Receptet kommer snart 
 
9. Vitlöksost
Receptet hittar du här.
 
10. Kryddig ost
Receptet på denna hittar du här.





 
Veronica Wallgren
2016-05-14 @ 19:54:21
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/

Åh jisses vad gott!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utanallting.blogg.se

Jag heter Jennifer och här delar jag med mig av mina recept från mitt liv som vegan. Jag finns numera på Instagram där du kan fortsätta följa mig och mina recept.

RSS 2.0