Köttfri Limpa

Ikväll lagar jag något mycket gott till mig o min karl...köttfri Limpa med Gravy och blomkålsmos. 
 

 
Köttfri Limpa 
 
1,5 dl havregryn (glutenfria) 
1,5 dl ströbröd (glutenfritt) 
0,75 dl valnötter (kokade i ca 10-15 min) 
1 gul lök, finhackad 
2 vitlöksklyftor, pressade 
Ca 1,5 dl champinjoner, finhackade 
0,75 dl varmt vatten med 
1 buljongtärning i 
0,5 dl ketchup 
2 msk barbecue sås 
2 tsk no egg + 4 msk vatten 
Salt o peppar 
 
Senapsblandning
2 msk senap
1 msk stevia socker
 
Mixa havregryn, ströbröd och valnötter till mjöl liknande. Blanda ihop alla ingredienser till limpan och tillsätt mjölet. Arbeta ihop till en deg och låt vila i kylen 30-40 min. Häll upp i en avlång brödform täckt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200gr och grädda i 50 min med aluminiumfolie. Ta bort folien och grädda ytterligare i 10 min. Smeta nu på senapsblandningen och grädda i ca 10 min till. Ta ut och låt svalna något. 
 
Blomkålsmos 
 
Blomkål
Sojagrädde 
Salt o peppar 
 
Koka blomkålen till mjuk konsistens. Mixa tillsammans med grädde och salta och peppra efter smak.
 
Gravy 
 
2 msk mjölkfritt smör
Ca 10 champinjoner 
3 dl vatten 
1 buljongtärning 
1 msk rött vin 
1 dl Sojagrädde 
2 msk glutenfritt mjöl
Salt o peppar 
 
Stek champinjonerna i smöret. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka ihop i ca 10 min. Mixa ihop och red med mjölet. Spä ut med vatten om det blir för tjockt. Smaka av med salt o peppar. 
 
 
 
Trevlig fortsatt kväll...🍴
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utanallting.blogg.se

Jag heter Jennifer och här delar jag med mig av mina recept från mitt liv som vegan. Jag finns numera på Instagram där du kan fortsätta följa mig och mina recept.

RSS 2.0