Grekisk linssoppa

Ikväll lagade jag soppa igen. En soppa med grekiska smaker och full med järn och protein. 
 
Grekisk linssoppa 
1,25 dl gröna linser, sköljda
Olivolja 
1 gul lök
2 morötter 
2 selleristjälkar 
1 buljongtärning 
5 dl vatten 
4 msk tomatpuré, gärna delikatesskryddad 
3 vitlöksklyftor 
3 lagerblad
Salt, svartpeppar och torkad oregano efter smak 
Toppa med rödvinsvinäger eller citronsaft 
 
Stek lök och vitlök mjuk i olja. Tillsätt skivade morötter och selleri. Släng i buljongtärningen, vattnet, lagerblad och tomatpurén. Tillsätt till sist i linserna och koka tills de och grönsakerna är mjuka. Smaka av med kryddorna. 
 
Servera med olivolje stekt bröd och ringla i rödvinsvinäger eller citronsaft...
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

utanallting.blogg.se

Jag heter Jennifer och här delar jag med mig av mina recept från mitt liv som vegan. Jag finns numera på Instagram där du kan fortsätta följa mig och mina recept.

RSS 2.0